Välkomna till att dela en del utav mitt liv!
Bloggen innehåller mycket mode, mest Odd Molly men även andra märken jag gillar skymtar förbi, vacker inredning, tankar och funderingar. Även lite husbyggar tankar kommer att diskuteras och ventileras!

Lämna gärna ett avtryck, det uppskattas varmt!

måndag 4 juli 2011

Riga är en vacker stad, om än Molly lös!

Nu är jag så klar med dagens möte. I morgon väntar ett möte till samt hemfärd!

Skall nu ut och ta en fika i solen i Rigas old town. Den ligger tydligen med på Unisecos världsarvs lista så den är nog sevärd. Det är inte helt lätt att göra sig förstådd här, första gången jag på allvar önskade att jag kunde tala eller förstå lite ryska! Kunskaperna i engelska är inte höga bland gemene man här i Riga!

Jag slås av de stora skillnaderna, antingen så är man mycket framgångsrik och vill visa det - i bankpyjamas eller dräkt, med alla attributen på plats - Gucci solglasögon, LV väskan, eller så är man väldigt mycket öst - märkliga blommor och billiga material, gärna kombinerat med gult hår. Allt eller inget liksom.
De allra fattigaste sitter och tigger utanför de fina butikerna eller utanför restaurangerna. Jag blir så beklämd, när jag ser motsatserna så här tydligt, mellan att ha - eller inte ha.
Nog om detta!

Русский: Рига, Латвия с высоты 72 метра. Фотография сделана с обзорной площадки церки Св. Петра.
Inte en enda Molly i sikte, det här kanske skulle vara en ny marknad att slå sig in på för Odd Molly? Jag känner mig helt klart ut tittad i min Molly idag!
Annars så finns det de gamla vanliga kedjorna representerade, Lindex, NewYorker, Cubus, Timberland, Gant, Bally etc, etc.
See you later girls!
Har du varit i Riga?
Vad tyckte du om staden?
Shoppingtips emottages tacksamt!

2 kommentarer:

Jolanta sa...

Hej! Vad roligt att se min hemstad! Riga är inte Lettland, de har det bra jämfört med övriga platser i landet. Ryska ska man räkna med när en 1/3 del av befolkningen är ryssar eller halvryssar, inget fel med det. De har ju hjälpt till och byggt landet; synd bara att de är så mycket hatade plötsligt när politiska vindar har vänt.
Shoppingtips: du har säkert redan varit i stora shopping mall i Gamla Stan och på Stockmann som ligger i nästan samma område nära Riga Central station, eller? Ta taxi och njut av en stor shoppingcenter Mols som ligger nära motorvägen. När du är väl där kan du testa lettiskt kök i all sin prakt på stora Lido restaurangen som ligger på Krasta street. Det är på gångsavstånd, men taxi är billig så...
Glöm inte att åka till lettisk kuststad Jurmala, vita sandstränder och trevliga restauranger i autentiesk gammal miljö. Ta taxi till Majori, det är centrum där, kommer o kosta 200 kronor max.
Njut av Riga och Jurmala, det är verkligen bästa tiden att vara där!
/en som kommer därifrån

Mollyflickan sa...

Hej, Jolanta!

Tack för en fantastiskt trevlig kommentar - och tack för att du läser min blogg!

Japp, jag tror jag vet vilket mall du menar i Gamla stan, det är avverkat - var 40& rabatt i de flesta butikerna där idag. Stockmann är oxå besökt, bor nästan mitt emot!


Tack för tipset om Jurmala, defintivt en stad jag skall försöka klämma in vid nästa besök nu i höst! Låter helt underbart!

Jag förstår lite vad du menar med ryssarna, jag börjar förstå att de ej riktigt står högt i kurs på alla ställen, dock är de ju, som du skriver, utgörande en stor del av landets befolkning, svårt det där!

Gamla stan var helt fantastiskt vackert, skall försöka lägga upp lite mer bilder när jag kommer hem igen. Mols måste vara köpcentrat som man ser på vägen in från flygplatsen eller? I så fall var det där vi käkade lunch idag, på en form av high-tech sushi/thai restaurang, så trendigt lounge miljö som överhuvudtaget finns att få. Hade nog hellre testat Lido efter din beskrivning dock!

Ha en fantastiskt härlig kväll!