Välkomna till att dela en del utav mitt liv!
Bloggen innehåller mycket mode, mest Odd Molly men även andra märken jag gillar skymtar förbi, vacker inredning, tankar och funderingar. Även lite husbyggar tankar kommer att diskuteras och ventileras!

Lämna gärna ett avtryck, det uppskattas varmt!

måndag 22 februari 2010

Kvalitetsbrister på min #56A Chrysalis Wrap i Dk Cherry

Jag har ju tidigare utlovat lite bilder på den reklamation jag var tvungen att göra på min nyinköpta #56A Chrysalis Wrap i Dk Cherry efter att ha burit den en gång!

Det som hände var, efter vad jag själv upfattar, ett numera ganska välkänt och relativt frekvent problem när det gäller Odd Mollys kläder i siden material utifrån information jag fått från min lokala OM butik.

Spruckna sömmar i rygg
I ryggen hade tyget "dragit" sig i sömmarna, främst den lodrätta i mitten, och det såg ut som om tyget skulle komma att spricka ytterligare efter mer använding.

Så är säkert inte fallet, men detta fenomen har jag råkat ut på flertalet utav mina inköpta Mollysar i siden, och det beror tydligen troligtvis på att sömmerskan använt en felaktig nål vid sömmen som ej är anpassad för sidentyg.
Detta skall ej kunna ske öht på en tunika för 1900:- anser jag, här skall kvalitetskontrollen redan i ett mycket tidigt skeende, förslagvis vid upphandlingsfasen i fabriken, försäkra sig om att rätt sorts nål, tråd, kunskap etc används vid tillverkningen.
Att denna sedan kunnat passera marknadskontroller, central lager, ÅF och hamnat i påsen hos konsument, är för mig en gåta!

Speciellt eftersom detta direkt inte är första gången dessa problem med spruckna sömmar i siden kläderna kommer på tapeten.











Ovan närbild på upptrådad axel.
Beklagar dålig bildkvalitet 
Upptrådat siden

Men det mest iögonfallande var dock att tyget på ena axeln hade börjat tråda upp sig efter en dags användande. Om detta beror på att siden tyget ej var fållat e.dyl vet jag ej, bara att detta är helt oacceptabelt.
Hur detta ser ut efter ett frekvent användande vågar jag ej ens tänka på.

Även på A one silk dress
När jag köpte min A one silk dress i höstas, fick denna lämnas in till sömmerska av butiken innan mitt köp kunde genomföras, pga problematiken ovan, och det är väl ändå långt ifrån en ok kvalitet enligt min mening?
Detta efter en ganska tuff dialog från min sida med butiken, som först ej var beredda att lämna in den till sömmerska, utan hävdade att den nog skulle vara så, eftersom de övriga sild dresses i butiken hade samma problematik - och dessa hade gått ut till hugade konsumenter utan krav om omsömnad innan köp.
Skärpning Odd Molly - t.om jag som är en Mollytoka av stora mått börjar tröttna nu!!!

Det känns inte ok att dessa kvalitetbrister, som jag upplever dem som, hamnar i knäet hos ÅF som nu får försöka åtgärda plaggen efter bästa omdömme. Plaggen skall helt klart vara OK redan från början.

Har du upplevt något liknande?
Har du sett sprukna sömmar i dina siden kläder?

8 kommentarer:

My Molly Oddities sa...

Det är faktiskt helt galet att det ska vara så här när plaggen är så pass dyra. Jag kan inte heller förstå vart kvalitetskontrollen som ska ske i ett tidigt skede tagit vägen.
Jag har en likadan wrap som väntar på mig hos postombudet och jag kommer att syna den noga imorgon.
Hur löste det sig med wrapen för dig? Återköp eller gick det att ordna på ngt vis?
Kram
Erika

Mollyflickan sa...

Hej Erika.

Tack för din kommentar.
Jag begärde återköp, då jag lessnat på OMs sidenkläder och bristerna i dessa. Får se om pengarna går till något annat istället, eller en Branting för att bryta av den negativa sprial jag upplever med OM just nu.

Du får gärna återkomma imorgon efter att du synat din! Pröva dra lite i mittensömmen där bak, den som förbinder V:et som bildas av spetsen och de två tygpartierna. Om de går att dra isär sömmen så att en rel. stor glipa bildas, hade jag nog varit observant om jag varit du. Sagt med erfarenhet baserad på tidigare siden sömmar!

Lycka till!

Filippa sa...

Oj, ska genast kolla mina silkes wrappar. Jag _tror_ inte det är så på dem, däremot hade de ju "glömt" sy dit ca 10 cm utav volangen, som jag skrev om innan, så fick sätta mig med symaskinen direkt

Ingrid sa...

Jag har inte upptäckt något liknande på mina plagg. Men jag känner som så att ett plagg i den prisklassen ska vara felfritt. Så det är nog så att du ska begära reklamation.

~Livet i byn

Ingrid sa...

Jag har sköljt upp Chrysalisen nu och resutlatet kan du se i bloggen :0)

~Livet i byn

Fia sa...

HM, måste nog syna min med alltså. Blir mer och mer tveksam till OM´s sidenplagg.
Sömmar som delar sig? Ja, kolla in alla spoilers (överdelarna)!! Där delar sig sömmarna mitt fram efter några timmars användning om du inte väljer en "för stor" storlek..bara för att ha noll tryck på sömmen....

Har inte anmält mig till Ingrids blogg, vad hände när den var tvättad? Något förfärligt? Jag blir orolig!


Apropå ngt helt annat: jag reklamerade min 327 i indigo till HK pga felaktigt broderade ord på baksidan (ihopskrivningar) och de höll med, men vad gör de? Jo, de har inga kvar i sitt lager och tipsar om en åf i Danmark!! Nu kanske jag är känslig, men är det inte de som ska fixa fram en som är okej?? Ska jag behöva returnera min till butiken (Mathilde som officiellt är den ENDA butiken i Sverige som tagit ni den)och sedan jaga rätt på den i en utländsk butik där priset blir så mycket högre???
Hade nog förväntat mig lite mer än så. Att de själva kanske hörde av sig till den danska butiken och kollade och fixade fram ett felfritt ex t.ex. Särskilt eftersom jag påpekade att det är ganska så jobbigt att som kund behöva jaga när det eg. är fel på plagget!

Evalena sa...

Jag har ju varit i kontakt med HK ang de rejält felsydda sticharna samt textemissarna på bla 327orna och de har varit väldigt trevliga i sina svar till mig. Frågan är bara vad de gör med infon. Som Fias bemötande, att hon ska behöva leta efter en tunika själv liksom!
Nä jag tror det är superviktigt att så många som möjligt hör av sig t HK så de ser att vi faktikst inte tolererar såna här stora missar!

Mon wrap är dock hel o ser helt ut(än så länge iaf) kram på dig - snart ses vi!
KRAM

återförsäljare sa...

Jag arbetar i butik med återförsäljning av bland annat Odd Molly och möter regelbundet kunder som är missnöjda med Odd Mollys kvalitet. Ofta upprörs dessa över att vi som återförsäljare sålt plagg av så dålig kvalitet. Vi säljer ju det ni vill ha, och ni efterfrågar Odd Molly. När Odd Molly kommer in är det huggsexa om plaggen och vi blir nedringda av kunder som desperat letar efter särskilda plagg i särskilda färger och storlekar som är slut överallt. Vi säljer Odd Molly för att det är vad ni vill köpa, och ändå så är det vi då som bär skuld för att ni köper hiskeligt dyra plagg som ni vet är av tveksam kvalitet. Mycket lustig inställning som jag även tycker mig skymta i detta inlägg. Så länge ni betalar kommer Odd Molly sälja samma kvalitet till samma pris, och vi kan bara göra vårt bästa för att hänga med i tillgång och efterfrågan.