Välkomna till att dela en del utav mitt liv!
Bloggen innehåller mycket mode, mest Odd Molly men även andra märken jag gillar skymtar förbi, vacker inredning, tankar och funderingar. Även lite husbyggar tankar kommer att diskuteras och ventileras!

Lämna gärna ett avtryck, det uppskattas varmt!

måndag 22 februari 2010

Kvalitet vs. pris - när bryts tålamodet hos den lojala kunden?

Sitter här och funderar lite över Odd Molly och deras strategi när det gäller kvalitet vs. pris.

Jag har ju råkat ut för en del reklamationer på några utav de senaste plaggen jag köpt, och upplever det personligen som om kvaliteten sänkts väsentligt på några utav plaggen i denna och hösten/vinterns kollektioner 2009.
Vad som hänt med priset de senaste kollektionerna vet vi ju alla.

Är detta en medveten handling från OMs sida, bredda kollektionera, öka upplagan, göra plaggen mer lätt tillgängliga via exempelvis egen webshop, egna concept stores, snart 3 stycken, höja priset för varje kollektion, och på detta sätt öka marknadsandelar runt om i världen?

Att de sedan även växer på nya områden och breddar varumärket är häftigt tycker jag, men bara det inte sker på bekostnad av minskad kvalitet på deras core busienss, damkläder.

Har man med denna medvetna satsning valt att sänka kvalitetskontrollen under denna stora expansion, eller har marknadskontrollen helt enkelt varit på jorden runt resa de senaste 24 månaderna?

Ponera att jag hade ett populärt klädmärke som jag ville positionera uppåt, gärna price premium.

Då skulle jag främst satsa på att ha en kanon kvalité - för många är liksom jag beredda att lägga mycket pengar på kläder som upplevs som tidslösa och med kvalitet utöver det vanliga. Detta stämde in på OM tidigare anser jag, men senaste kollektionerna upplever jag att det funnits plagg med en kvalité som inte motsvarar prisstegringarna. Skall man upp och slåss med, låt oss säga, LV, Gucci och Chanel, får man igen andra chans, om plagget är defekt när det plockas upp ur den vackert inslagna förpackningen.

Som konsument tror jag att man tröttnar på att lämna in en helt ny och oanvänd kappa direkt köpt från butik, till skräddare, för att den är slarvit sydd och att denna sluppit igenom alla kvalitetsled och hamnat ute hos ÅF. Eller som sömmerskan uttryckte det " ja, det känns ju lite löjligt att sitta och sy fast en kant på en helt ny och oanvänd kappa för 7000:- Det borde de väl ha sett och åtgärdat redan i butiken."

OM eller ÅFs ansvar?
Är det OM som missar, eller butikerna som bara hänger upp plaggen på galgarna för en snabb försäljning, utan att detaljgranska hur de egentligen ser ut/är sydda/ detaljer korrekta etc. Hade jag varit BC hade jag nog börjat syna OMs plagg noggrannare innan jag hängde ut det i butiken. Dessa kvalitetsproblem orsakar ju merarbete i flera led, och kan det slippa hamna hos slutkunden innan det är 100% - vore det det absolut bästa enligt mig.

Dina erfarenheter efterlyses
Du får gärna dela med dig av dina erfarenheter, jag återkommer med berättelsen om min Chrysalis Wrap som inte höll måttet, inkl dåliga foton, ikväll. Men det hade varit kul att se ifall det bara är jag som upplever det så här eller om det finns fler därute som upplever att priserna stiger för varje kollektion med kvaliteten ej håller måttet alla gånger.

Är jag ensam om att uppleva det så här?

Har du köpt något plagg från vårkollektionen som inte hållt måttet?

16 kommentarer:

Shopaholic sa...

Jag håller med dig till 100%. Har även tagit upp detta i ett flertal inlägg under hösten/vintern. Man ska aldrig sluta ifrågesätta kvaliten. Priserna har OM varit duktiga på att uppjustera men kvaliten har halkat efter markant! Detta är något vi definitivt ska ta upp på OM-träffen när/om vi nu får tillfälle att träffas VD eller andra i styrelsen.
Tack för tänkvärda och bra inlägg!
KRAM

Filippa sa...

tja...min sprillans nya appeteaser var undermålig i sömmen vid dragkedjan så den fick jag nästa fast innan användning. Drygt för det uppskattas inte när man säljer vidare den sedan. Borde gått till butik o bytt eg.
Min sprillans nya a-one silk wrap fick jag sätta mig med symaskinen och sy fast volangen, den var inte fastsydd, ca 10 cm.
Beställd från usa, så svårare att reklamera?

Strumporna tycker väl OM själva att det är lite gulligt o charmigt att behöva stoppa på "farmors vis"
Jag tycker inte det är ett dugg charmigt, mina ena par jaquard longsocks får jag laga nya hål på efter VARJE användning. Även fast de köptes för 530 kr på rea ska det inte vara så, det är ändå mkt pengar.
Nus er jag även att mina long socks i dark blue har hål. Har tom mailat HK om detta, men inte fått svar!

Ja du skriver mkt bra, håller med dig helt o hållet!

Dr Molly sa...

ja du vet vad jag tycker, helt oacceptabelt och pinsamt dåligt! Jag tror vi är många som har skämts när vi lagt stora belopp på något som går i sönder direkt... Man känner sig lurad och dum!

Men i vår har jag inte haft något jag varit missnöjd med. Däremot var ju samtliga x-stitches som vi såg i Malmö felsydda i brodyren...

Hoppas ni får chans att ta upp detta på träffen. Hade varit jätteintressant att höra OMs svar!

Kramar

Fia sa...

Håller med dig. Tycker synd om alla åf som måste ta emot alla reklamationer. HK borde ta åt sig av kritiken och ha bättre kvalitetskontroll, de borde haft det redan nu, efter allt elände med sidenband som lossnade i höstas. Det borde varit en varning.

Jag har fått reklamera en x-stitch som korsstygnsbroderiet höll på att repa upp sig på, en vit söm syntes bak i det svarta midjebandet, plus att den förmodligen är felmärkt i storleken. Jag hoppas att jag får ett nytt korrekt exemplar.

Jag har reklamerat direkt till HK ang. light cotton embroidered i indigo där flera av orden är sammanskrivna trots att det inte ska vara så.

Jag har också klagat på den x-stitch i brown som jag har för att den är lite sned i placeringen av broderiplattan, inte så mycket som värstingarna i white var, men tillräckligt för att har man sett det så ser man det hela tiden och retar sig på det.

Tycker personligen att plagg som kostar så mycket ska vara perfekta. Visst, det kan bli fel IBLAND men då ska det också vara så ibland att det verkligen hör till undantagen.

Nu kan jag också intyga att en del plagg verkligen blivit för dyra, oavsett design, för mig. De är underbara men priset känns för dyrt. SÅ exklusivt är inte OM.

Anonym sa...

Hej!

Håller med dig till fullo. Jag har haft en voile short dress som det var hål mitt på brevid brodyret. Ringde och frågade vad jag skulle göra, då sa den att om jag ville lämna in den till skräddare så stod dem för det, men hallå de hålet kan aldrig bli snyggt gjort. Själv tycker jag att man skulle fått den för ett betydligt billigare pris för att sedan ta den till skräddare men det gick dem inte med på så jag reklamerade den och fick beställa en ny på ett annat ställe. Har även haft de som är slarvigt sydda. Ibland undrar man hur dom tänker, vi tycker alla om Odd Molly men ändå så skiter dem i kvaliten och ökar priserna. För deras eget bästa får dom nog börja ta tag i detta annars tror jag att fler och fler tröttnar och hittar andra exklusiva märken som håller måttet till prissättningen.

Tack för mig.

mvh Jenny

Anonym sa...

Jag har nyligen beställt hem 2 blusar från en av de större ÅF på nätet. Så besviken jag blev när paketet kom. Livealot blusen, som jag väntat så länge på, har snörena till toffsarna trådat upp sig och sticker ut. Möjligen att det skall vara så men jag tycker inte det ser snyggt ut, och jag är rädd att det blir värre när jag tvättat. Den andra blusen -remix i indigo, som är så vacker, är det klippt i själva knytbantet :( dvs bandet är av en bit, ca 1 cm fr sömnen. Så tråkigt att det var fel på båda, men jag har tidigare lagat OM kläder så nu har jag lärt mig att kolla dem noga. Jag har mailat ÅF och skickat bilder, väntar på svar avs returen. Nu vet jag inte om jag får tag på någon remix i min storek, hos samma ÅF är den ialla fall slut:(
Så en uppmaning till alla - Granska kläderna ni köper noga - vissa fel är inte så synliga -
och för de pengarna borde det inte finnas några fel alls.
Hälsningar Monika

Anonym sa...

Håller helt med dig.
Jag har faktiskt tänkt sluta shoppa Mollysar då de många gånger inte håller måttet rent kvalitetsmässigt. Hade du köpt en tunika för 1900:- som var defekt om den var av annat märke? Nix, en gång möjligtvis, men inte upprepat defekta varor!

Mitt råd är att bojkotta Odd Molly tills det att de kommit tillbaka till den rätta fokusen, dvs KVALITÉ - inte en massa hit och dit med body lotions, solglasögon och barnkläder.

Nej, mer kvalitetstänk Odd Molly om ni vill kunna fortsätta växa är mitt råd.

Till dig kund vill jag bara säga, REKLAMERA, reklamera och reklamera. Så länge vi sitter i det tysta och stoppar strumpor och lider i det tysta sker det ingenting i toppen. De måste få en ekonomisk förlust för att ta fatt i detta problem!

Tack för en bra blogg!

Mvh,
Lotta

ANONYM sa...

NI ÄR LURADE! BETALAR MASSOR MED PENGAR FÖR KASS KVALITET BARA FÖR ATT SPRINGA RUNT SOM SKYLTDOCKOR OCH VISA ATT NI HAR MYCKET PENGAR! KAPP AHL HAR MED SIN VINTAGE KOLLETKION MINST LIKA BRA KVALITE TILL BÄTTRE PRIS!

ODD MOLLY SKITER I ER! DE VILL BARA TJÄNA PENGAR PÅ ALLA DESSA RIKA DAMER SOM HAR RÅD OCH SOM BARA BETALAR MER OCH MER - DE SKRATTAR HELA VÄGEN TILL BANKEN ÅT ER!

Unknown sa...

Mycket bra inlägg! Håller med till 110% att de den senaste tiden fingrat på tok för mycket på kvalitén. Hade möjligtvis förstått om det var så att de sänkte priserna, men det är ju tvärtom!! Sämre valitét till högre priser. Håller med OM Holic. Får vi chansen att träffa någon ur ledningen under OM träffen borde vi passa på att göra våra åsikter hörda!

Anonym sa...

Jag har verkligen tröttnat på odd molly. Har sålt alla kläder (passat på innan det blir totalt ute och ingen längre vill köpa dem dyrt & begagnat) därifrån och bara behållit min parker coat för den tycker jag väldigt mycket om eftersom jag alltid varit tokig i jackor med pile foder (eller vad det nu heter) , därför känns den tidlös för mig. Jag tycker inte deras kläder är snygga om man ser till de senaste kollektionerna. Mycket ser ut som kläder för tjocka tanter tycker jag. Jag har också reklamerat plagg jag tidigare köpt från OM.
Nu tycker jag att OM enbart signalerar en rätt trist livstil dvs status fixerad uppkomling med noll kvalitetskänsla och behov av att köpa dyra saker för att visa att man har råd och inte för att få kvalitet.

♥ Bina ♥ sa...

Ja jag har flertal gånger lyft frågan och det är urtrist! Prishöjningarna är helt obefogade och jag är inte speciellt impad av det nyaste. Jag ser fram emot höstens nya färger och stil, delvis lite bakåt i tiden. Jag är. Fortfarande löjligt kär i de plagg jag har men kanske ledsnar man helt på försämringar och lägger ner energin på annat;-)

Kan inte låta bli att kommentera: lurade o mode för rika tjocka tanter- tja rik på annat än kärlek & vänskap är jag personligen då rakt inte -tant- tja allt är relativt och kroppsformen den stämmer fint men jag har hört att jag är ryt okej ändå. ;-) lurad- kärlek är blind

Bra att du lyfter frågan!
Kram i massor

AE sa...

Håller med till 100%. Tycker dock att OM har varit ett överskattat märke i flera år nu. Framförallt tar de otroliga överpriser för sina kläder.

För övrigt är det alldeles för många som bär OM nu, många äldre, och det känns inte fräscht, unikt eller "odd" för fem öre längre. T.ex. har Malou von Sivers Molly-plagg på sig i TV varje vecka. OM är det nya kärringmärket. Tyvärr.

Filippa sa...

Fast det är väl det som är så härligt- svar till alla anonyma- att både unga och gamla kan ha dessa plagg, tunna och större, det tycker iallafall jag, och säkerligen också alla andra molly-tokar=)!

Är det bara unga smala som får bära dessa plagg eller vaddå? Hmpf!

Anonym sa...

Har sett många fel på plaggen i affärerna och även råkat ut för flertal fel på plagg jag köpt (och då har jag bara ett fåtal plagg från OM :-(.

Har oxå tänkt tanken att satsa på annat märke, men jag hittar inget jag gillar utseendemässigt lika mycke som OM.

Hoppas att ChillNorway tas in av webbutiker i SVerige.

Tabby

Anna sa...

Det verkar som att många har höjt ögonbrynen pga den sämre kvaliteten. trist! Som relativt nybliven ägare av OMplagg (i höstas)så var jag hjärtans glad när jag kom hem med flera plagg.. Det visade sig ganska snart att underklänningen (spoilern) drog isär i sömmarna. Jag var jättebesviken, men trodde att det kanske var ett måndagsexemplar. Döm om min förvåning när sen sidenbanden släppte på flanellblusen! :-o Var tvungen att fråga en kompis som haft OM i flera säsonger om hon upplevt samma saker... Hon sa samma sak, kvaliteten har blivit mycket sämre nu än tidigare. Det känns jättetråkigt när man ändå lagt ganska mycket pengar för att hitta unika plagg. Jag hoppas på en kvalitetsskärpning annars blir jag ingen långvarig kund.

Anonym sa...

Är en stor Odd Molly fan (eller läs, har varit det). Jag har verkligen tröttnat på Odd Mollys kläder och priser, de har orimligt höga priser på sina kläder och en del har jag fått laga. Betalar man 2500 kr för en klänning så ska inte knappar hoppa av och sömmar spricka... Att de sen upprepar sina kollektioner år efter år är ju urtrist! De hänger inte med i sin tid, måste förnya sig och överraska kunden om de ska överleva och tilltala den kräsna odd molly-kunden!!