Välkomna till att dela en del utav mitt liv!
Bloggen innehåller mycket mode, mest Odd Molly men även andra märken jag gillar skymtar förbi, vacker inredning, tankar och funderingar. Även lite husbyggar tankar kommer att diskuteras och ventileras!

Lämna gärna ett avtryck, det uppskattas varmt!

onsdag 24 februari 2010

Är det så här det verkligen är?

Fick följande intressanta inlägg apropå kvalitetsdiskussionen ikväll.
Är det så här återförsäljaren / Butikschefen ser på oss Mollytokar?

Nedan är ett citat från inlägget skrivet av

" återförsäljare sa... "
Jag arbetar i butik med återförsäljning av bland annat Odd Molly och möter regelbundet kunder som är missnöjda med Odd Mollys kvalitet.
Ofta upprörs dessa över att vi som återförsäljare sålt plagg av så dålig kvalitet. Vi säljer ju det ni vill ha, och ni efterfrågar Odd Molly.

När Odd Molly kommer in är det huggsexa om plaggen och vi blir nedringda av kunder som desperat letar efter särskilda plagg i särskilda färger och storlekar som är slut överallt. Vi säljer Odd Molly för att det är vad ni vill köpa, och ändå så är det vi då som bär skuld för att ni köper hiskeligt dyra plagg som ni vet är av tveksam kvalitet.
Mycket lustig inställning som jag även tycker mig skymta i detta inlägg. Så länge ni betalar kommer Odd Molly sälja samma kvalitet till samma pris, och vi kan bara göra vårt bästa för att hänga med i tillgång och efterfrågan. "

Det verkar utifrån denna kommetar som att fenomenet med tvivelaktig kvalité på vissa plagg är relativt vanligt, vilket ju är den känsla många utav oss i Odd Molly blogosphären haft efter att surfat runt och sett både bild som skrift bevis på sviktande kvalité. Om det är så som kommentarslämnaren ovan skriver, är det ju fruktansvärt - dags att vi Mollytokar går ihop och visar att vi inte accepterar detta längre!

Att påtala felen till ÅF och reklamera, istället för att sitta i det tysta och lappa och laga, har jag i alla fall börjat med - för min del är det slut med att lida och förbanna att jag köper så dyra plagg som inte håller måttet!

Har du något förslag på hur vi kan föra fram detta till ledningen på OM för att få igång en dialog, skall vi göra ett skriftligt upprop, maila HK, ta upp det på Mollyträffen, eller vad tycker du?

*uppdatering*
In och läs det här inlägget hos kloka Sara!

12 kommentarer:

Ingrid sa...

Det ligger något i det där tror jag :0)

Men du, något grönt? Ah...inte är den snyggingen som jag var sugen på? Åhhhh...i så fall vad fick du betala för porto och så från Tyskland?

~Livet i byn

Dr Molly sa...

jag förstår helt åf och anklagar inte dom för att sälja plagg folk vill ha! Man blir själv lite rädd när man är i affärer och ser hur folk tränger sig fram och rycker plaggen framför näsan på en! Det är faktiskt lätt att välja något annat märke men jag gillar verkligen OM, tror på företaget och vill att de ska behålla sina trogna kunder. Jag vill inte att det ska bli en statussymbol eller uniform för överklassmammor... Om ni får träffa någon från OM på träffen är det väl ett utmärkt tillfälla att ta upp det. Annars verkar det väldigt svårt att få deras uppmärksamhet. De verkar inte inse bloggarnas påverkan och påverkan på många kunder. (kan bara ge som exempel att Ninna och Theodora skrev om en butik som säljer chillnorway och när jag ringde dit idag var det helt galet, telefonen hade ringt hela förmiddagen och nästan allt var slut. Där ser man vilken genomslagskraft bloggarna har)

stora kramar till dig, superintressant diskusion!

Anonym sa...

Du är så klok och du kommer med så bra inlägg. Jag tror att jag ska tacka dig för att ditt inlägg fick mig att få tillbaka hela denna illa-mående känslan igen över denna situation, för jag känner att jag verkligen inte vill stödja en bristande kvalité för mina slantar...svårt att förklara exakt hur jag känner...men jag gjorde också ett inlägg! Kram på dig! , Sara

Helena sa...

Tror det är en farlig väg att gå för Odd Molly om de inte lyssnar på konsumenten. Förr eller senare tröttnar man ju på felaktiga och trasiga plagg. Framförallt kan det nog bli farligt för Odd Molly om de får lite konkurrans av liknande märken men med bättre kvalite. Frågan är om Odd Molly lyssnar på detta?

Anonym sa...

Nämen..tack för länken och peppningen! Jag sitter här och funderar på om jag blev alldeles för drastisk men nej..en sak man kan se är ju att vi letar efter "gamla molly kvalitén"..t ex så har jag sett ett enormt intresse för märket Chillnorway på några molly bloggar...och visst påminner dessa kläder om gamla om?! Bara det är kanske ett tecken ...

Fortsatt trevlig kväll och tusen tack igen för att du tar upp så matnyttiga diskussioner!

Nu ska jag göra mig en ny header till min blogg :) Kram!

Mollyflickan sa...

Livet i byn,
Jo, alldeles precis den!
Portot blev 13,5 euro har jag för mig. Blev under 1200 SEK i alla fall, så det var ok!

Dr Molly, håller helt med dig, OM håller på att bli 50+ överklass märke, i alla fall upplevs det så efter en glutt på TV4! Ser fram emot bilderna på Chili Norway plaggen sedan, jag höll oxå på att trilla dit idag - hoppades att det kunde vara lite "gammal OM" känsla i dem.

Helena-Theodora, Ja, önska kan man ju göra i alla fall. Men Sverige och den svenska OM-blogoshären kanske är en för liten ankdam om man har "the whole price premium world# som marknad, vad vet jag?

Trevlig kväll!

Anonym sa...

Sluta köp skiten. OM har ju inte ens ryggrad nog att visa upp korrekta produktbilder på sina kläder. Jeanskjolen är klarblå på fotot och smutsblå irl, fonda dress i chalk är kritvit på produktbilderna och solkigt vaniljgul irl, OSV OSV OSV. Skitföretag.

Anonym sa...

Jag har precis varit på Phléns i Stockholm och visat kvalitetsproblem på vissa plagg. Dom säger att företagit vuxit så fort och då blir det så här, i höstas hade dom mycket reklamationer. Det enda vi som konsumenter kan göra är att klaga och åter klaga. Sitt inte hemma och laga - klaga i stället! Skulle aldrig falla mig in att lappa ett nytt plagg som är inköpt för ett antal tusenlappar. Det är OM problem att skaffa fram ett feltfritt åt mig. Jag har hittills reklamerat 3 plagg och sagt att jag inte är intresserad av någon rabatt, felfritt ska det vara!/Dami

exklusivvardag sa...

Ja vi kan ju undra hur detta slutar... hoppas det e ok att jag länkar till dig :-)

Anonym sa...

hm...anonym med färgklagan, det är oerhört svårt att återge färger på en bildskärm. Det som ser ut på ett sätt på min skärm kan se helt olika ut på din.

Vill inte försvara dåliga produktbilder, men färger är rätt svårt. Det är ju därför t.ex. Katinkas provningar är så värdefulla. De är tagna i verkligheten och inte i studioljus.

Den åf jag var hos idag, var bara glad att jag påpekade ett fel på ett plagg jag provade, hon plockade bort det direkt och skulle skicka det till OM.

Jag själv har fallit för det vackra i OM´s kläder, och har svårt att bara tvärt "sluta" gilla det. Däremot så döljer jag inte att jag vill ha felfria plagg, jag klagar när det är fel, påpekar att det inte är jag som ska jaga ett nytt felfritt plagg osv osv. Jag vill ha kvalitet på de plagg jag köper oavsett var jag köpt dem, men givetvis förväntar jag mig högre kvalitet på ett plagg som kostar mer.

Tycker det vore trist om OM blev 50+ märke...men i ärlighetens namn så struntar jag i det eg. För jag köper inte OM för att andra gör det. Jag köper det JAG gillar.
/Fia

Mollie sa...

Jag är en av dem i mängden som drabbats av felen. Jag agerade ocg fick ett felfritt plagg, från Odd Mollys huvudkontor. Jag tror faktiskt odd molly alltid haft problem med kvaliten. Jag har varit på Odd Mollys utförsäljningar och sett dessa enorma mängder av defekta plagg de säljer ut till en struntsumma.... så vad vet jag det kanske inte lönar sig att ta åt sig kritiken, eftersom det kostar mer att öka kontollen- De får ju ändå plaggen sålda??
Bra inlägg förresten :-)

Anonym sa...

Hej,

vi är en grupp studenter som gör en marknadsundersökning om Odd Molly. Om ni har lust får ni gärna fylla i enkäten. Det är bara 7 "klick" frågor och tar max 60 sekunder.

http://www.surveymonkey.com/s/8S729DG

Tack för er tid!