Bloggen om att bara vara. Livet i stort och smått, nödvändigt och onyttigt och alldeles, alldeles på mitt eget vis. Välkommen in i min värld.
Välkomna till att dela en del utav mitt liv!
Bloggen innehåller mycket mode, mest Odd Molly men även andra märken jag gillar skymtar förbi, vacker inredning, tankar och funderingar. Även lite husbyggar tankar kommer att diskuteras och ventileras!
Lämna gärna ett avtryck, det uppskattas varmt!
Bloggen innehåller mycket mode, mest Odd Molly men även andra märken jag gillar skymtar förbi, vacker inredning, tankar och funderingar. Även lite husbyggar tankar kommer att diskuteras och ventileras!
Lämna gärna ett avtryck, det uppskattas varmt!
måndag 3 augusti 2009
Vad har hänt med den vackra Mollykvinnan som inte behövde det största visitkortet?
Nu har jag bänkat mig och kikat igenom den skakiga modevisningen för sommarkollektionen 2010. Och jag måste säga att jag är lite förvånad!
Spontant känns det lite som om Odd Molly varumärket håller på att hamna i gråzonen, blivit osäkert på sig själv, försökt tillgodose fler potieniella kundkategorier, på gott och ont, i denna kollektion.
Kläderna är vackra, men modellerna, hur har de tänkt här?
Vad har hänt med den vackra, oberoende Mollykvinnan ,som man alltid kände att varumärket bestod till så stor del utav? Den barfota, tidlösa kvinnan, som likagärna kunde vara gammal som ung, strl 0 som strl 4, hemmafru som affärskvinna. En vacker kvinna, som jag kunde identifera mig med? Som kvinnan på bilden, henne kunde jag se och tänka - så vill jag se ut när jag kommer upp i hennes ålder! Kvinnan vi alla kan bli genom att älska oss själva varje dag vi sätter på oss dessa vackra kläder och finner nya spännande kombinationer?
En trådsmal, hårdsminkad 19årig fotomodell är inte vad jag personligen förknippar Odd Molly med! Runt trippande på skyhöga silvriga skor känns det bara - känns hemskt att skriva - fel! Kläderna bärs av många olika människor, det har jag full förståelse för, men varför får detta inte avspeglas på årets modevisning? Som jag hann se på filmen, upplevde jag det som om det mestadels var långa, nästintill anorektiska, modeller i strl 0, vackra Helena Christensen givetvis udantagen. Var är alla de underbara självständiga kvinnorna i strl 2-4 som varumärket Odd Molly är IRL för mig? I alla fall om jag tittar mig omkring i min vardag?
Nej, fram för mer "naturtrogna" och vardagliga modeller igen. Skippa den blåa ögonskuggan, vilket fick mig att tänka på en hård kväll på Reperbahn istället för ett vackert Mollyplagg, och fram för äldre och yngre, smalare som lite rundare, vackra kvinnor på nästa visning. Det är trots allt vi som är kunderna, och känner inte vi igen oss på catwalken, är det lätt att känna man tillhör fel kundkategori om ett tag när man kommer in i butiken och skall pröva en strl 3.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
8 kommentarer:
Ja jag måste hålla med dig, Molly känner nog att de måste bredda sig och bli mer mainstream känns det som och köra samma koncept som alla andra designers med supersmala modeller i skyhöga klackar. Känns som att de tagit ett steg ut från Svedala och frångått den ljuva barfota flickan och ersatt henne med något hårdare. Lite synd men jag tror inte det kommer påverka kläderna(hoppas jag iallafall) utan jag tror vi får se många vackra plagg framöver med Mollysjälen kvar som kommer tilltala oss...
Märkligt nog reagerade jag inte DÅ, under livesändningen mer än att jag garvade åt ett plagg och undrade hur det skulle sitta på mig.
Ja, jag håller ju också med. Trist är vad det är. Det finns mycket mer själ i barfota Molly tycker jag. Risken finns ju att företaget Odd Molly faktiskt förlorar på det här. Deras popularitet har ju varit enorm och det beror både på vackra kläder och vinnande koncept tror jag.
Hej, jag håller också med och skriv om det på min blogg också. Jag blev lite lätt illa berörd när jag såg visningen just för jag hade förväntat mig att få njuta av de vackra plaggen på just den "tidlösa" och vackra kvinnan.
Jag tror personligen att OM är så stort tack vare den känslan de förmedlade innan ... att vi känner oss vackra ... denna visningen kunde man inte identifiera sig med kläderna..
Jag hoppas att detta inte är början till en återvändsgränd för Molly ...för deras koncept med barfota Molly som Katinka skriver om..det är ju det som de vunnit sina kunder på!
Jag tänkte samma sak under visningen, dels funderade jag över hur kläderna skulle sitta på någon över stl 0, vilket ju var det enda man fick se. Dels så saknade jag andan. Odd Molly andan.....fina kläder men en visning som lämnade en lite ledsen ändå.....
Jag håller helt med dig, bra skrivet.
~Livet i byn
Jättebra skrivit..! jag håller med dig helt och hållet !
Håller så med om det du skrev. Snart är det så att design är enbart för människor i storlek 0 och 1. Molly drar ju ner på sina storlekar hela tiden.förr var jag en 3:a i klänningarna nu fast ja gått ner 7 kg så måste ja ta en 4:a en BRA designer KAN hålla sej till storlekarna som är givna internationellt, här ger ja Karin ett stort MIINUS för!
Skicka en kommentar